STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU
PRACY W SPRAWIE SYSTEMÓW CZASU PRACY W
ZAKŁADACH OPIEKI ZDROWOTNEJ
(GPP-459-4560-37-1/10/PE/RP)
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki
zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn.
zm.) nie zawiera określenia systemów czasu pracy. Reguluje jedynie normy i
rozkłady czasu pracy oraz okresy rozliczeniowe. Upraszczając, można
jednocześnie przyjąć, że przewidziane ustawą o zakładach opieki zdrowotnej
rozkłady czasu pracy odpowiadają, z pewnymi odrębnościami, systemom czasu pracy
określonym w Kodeksie pracy. Przyjmując, że system czasu pracy to zbiór reguł
normujących czas pracy w zakładzie, możliwy do stosowania w zakładach opieki
zdrowotnej jest taki system czasu pracy, który odpowiada ściśle warunkom
określonym w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej. Nie jest możliwe odnoszenie
się wprost do systemów czasu pracy przewidzianych w Kodeksie pracy, z uwagi na
odrębność regulacji obu ustaw.
Przez analogię do art. 129 Kodeksu pracy można jedynie
uznać, że art. 32g ustawy o zakładach opieki zdrowotnej przewiduje podstawowy
system czasu pracy. Należy jednak zauważyć, że w Kodeksie pracy okres
rozliczeniowy w tym systemie nie może przekroczyć co do zasady 4 miesięcy, a w
ustawie o zakładach opieki zdrowotnej nie może przekroczyć 3 miesięcy (art. 32g
ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej). Ustawa o zakładach opieki
zdrowotnej nie przewiduje także wprost stosowania równoważnego systemu czasu
pracy, ale daje możliwość stosowania rozkładów czasu pracy, w których
dopuszczalne jest przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę –art.
32i ust 1. Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej określa warunki stosowania
takiego rozkładu określając 1 - miesięczny okres rozliczeniowy czasu pracy, z
możliwością jego wydłużenia do 4 miesięcy oraz wymóg sporządzania harmonogramów
pracy ustalanych dla przyjętego okresu rozliczeniowego określających dla
poszczególnych pracowników dni i godziny pracy oraz dni wolne od pracy. Są to
zatem także warunki różniące się od zapisów Kodeksu pracy regulujących system
równoważnego czasu pracy, gdzie w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres
rozliczeniowy może być przedłużony do 3 miesięcy, a tylko przy pracach
uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych do 4 miesięcy oraz brak
jest ustawowego obowiązku ustalania indywidualnych harmonogramów pracy.
Zarówno w systemie skróconego czasu pracy oraz
systemie pracy weekendowej o których mowa w Kodeksie pracy, okres rozliczeniowy
nie może przekraczać 1 miesiąca, a ustawa o zakładach opieki zdrowotnej daje
możliwość w szczególnie uzasadnionych przypadkach wydłużenie okresu
rozliczeniowego do 4 miesięcy w przypadku stosowania rozkładów czasu pracy, w
których dopuszczalne jest przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę
– art. 32i ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Kodeks pracy w tych
systemach nie przewiduje ponadto obowiązku ustalania harmonogramów pracy, ale
też nie daje możliwości wydłużenia okresu rozliczeniowego.
Argumentami przemawiającymi za niemożnością stosowania
zadaniowego oraz przerywanego systemu czasu pracy przewidzianych w Kodeksie
pracy jest brak możliwości wydłużenia w tych systemach dobowego wymiaru czasu
pracy do 12 godzin. Do przesłanek negatywnych zadaniowego systemu czasu pracy
należy także zaliczyć brak wymogu sporządzania harmonogramów pracy
określających dla poszczególnych pracowników dni i godziny pracy oraz dni wolne
od pracy.
Reasumując, Kodeks pracy określa systemy czasu pracy,
których nie można wprost zastosować w zakładach opieki zdrowotnej.
STANOWISKO
MINISTERSTWA ZDROWIA Z DNIA 14 LIPCA 2010 R. W SPRAWIE SYSTEMÓW CZASU PRACY W
ZAKŁADACH OPIEKI ZDROWOTNEJ
(MZ-BP-P-0620-5125-2/RH/10)
Podstawowe zagadnienia związane z czasem
pracy pracowników zakładów opieki zdrowotnej zostały uregulowane w ustawie z
dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz. U. z 2007 r. Nr
14, poz. 89 z późn. zm.). Ustawa ta nie może być
traktowana jako regulacja zupełna. Jako akt prawny o charakterze szczególnym
nie reguluje takich kwestii jak m.in. praca w godzinach nadliczbowych, stąd też
także w odniesieniu do pracowników zakładów opieki zdrowotnej zastosowanie
znajdują ogólne przepisy Kodeksu pracy.
W związku z powyższym, mając na
względzie treść art. 5 K.p. nie wydaje się słusznym
stanowisko zgodnie, z którym regulacje kodeksu są wyłączone w całości w
zakresie praw i obowiązków pracowników i pracodawców zakładów opieki
zdrowotnej, z powodu ich unormowania w ustawie o zoz,
jako przepisach szczególnych. Przepisy Kodeksu pracy nie znajdują zastosowania
jedynie w tych kwestiach, które zostały w sposób odmienny uregulowane w ustawie
o zoz.
Celem ustawodawcy przy opracowywaniu
przepisów regulujących czas pracy pracowników zakładów opieki zdrowotnej było
uregulowanie w sposób szczególny tylko niektórych kwestii, w szczególności:
ograniczenie maksymalnego czasu pracy do 7 godz. 35 min. na dobę i 37 godz. 55
min. na tydzień, 5 godz. na dobę i 25 godz. na tydzień wobec pracowników
poszczególnych, specjalistycznych komórek organizacyjnych (zakładów, pracowni)
wymienionych w art. 32g ust. 5 ustawy oraz do 6 godz. na dobę i 30 godz. na
tydzień wobec pracowników niewidomych zatrudnionych na stanowiskach
wymagających kontaktu z pacjentami. W tym zakresie obowiązują wyłącznie
przepisy ustawy o zoz.
W myśl przytaczanego powyżej art. 5 K.p., zasadnym wydaje się stosowanie w odniesieniu do
pracowników zakładów opieki zdrowotnej także innych określonych w Kodeksie
pracy systemów czasu pracy tj. systemu przerywanego czasu pracy (art. 139 K.p.), systemu zadaniowego (art. 140 K.p.)
oraz tzw. weekendowego systemu czasu pracy (art. 144 K.p.).
Za powyższym przemawiają także wymienione w zapytaniu względy praktyczne, w
szczególności w odniesieniu do pielęgniarki środowiskowej, czy pielęgniarki
hospicjum niestacjonarnego. W tym miejscu warto zwrócić uwagę także na takie
przypadki, w których ustawa o zoz nie odsyła wprost
do przepisów Kodeksu pracy, jednakże stosowanie ogólnych przepisów kodeksu
wydaje się być ze wszech miar uzasadnione. Przykładem może być art. 32l ustawy
o zoz, w którym mowa jest o dodatku przysługującym
pracownikom zatrudnionym w systemie pracy zmianowej, tymczasem nie określa się
czym, taki system się charakteryzuje. Oznacza to, że mimo, iż w przywoływanym
przepisie nie ma miejsca odesłanie do definicji zawartej w Kodeksie pracy to
jednak niezbędnym jest takie właśnie rozwiązanie. Ustawodawcy chodziło w tym
przypadku o odniesienie się do art. 128 § 2 pkt 1. K.p.
Podsumowując, należy uznać, iż
dopuszczalne jest na podstawie art.5 K.p. stosowanie
przepisów Kodeksu pracy w kwestiach m.in. szczególnych systemów czasu pracy
w odniesieniu do pracowników zakładów opieki zdrowotnej w zakresie
nieuregulowanym ustawą o zoz.